Bang voor wat anderen van je denken? Zo ga je ermee om.

De wereld vraagt veel van jou. Je werkt hard om aan de verwachtingen te voldoen, maar het maakt je niet gelukkig.

door Anne Bindels

Je wil dat anderen je aardig vinden, je wil niemand voor de voeten lopen en je voelt je schuldig als je om hulp vraagt. Vaak ben je bang anderen teleur te stellen en je maakt nooit een keuze zonder eerst te bedenken wat je omgeving daarvan zou vinden. Je wil het gewoon goed doen, bevestiging krijgen. Maar je komt nu tot de conclusie dat je daar nu niet bepaald gelukkig van wordt.

Als je het zo leest, denk je misschien: wat absurd eigenlijk, waarom doe ik dit? Maar feit blijft dat dit eigenlijk precies is wat er in het dagelijks leven door dat koppie van je gaat. En geloof me, niet alleen bij jou. Dus voordat je jezelf streng toespreekt om het vanaf nu echt anders te gaan doen, laten we eerst ontdekken waarom dit zo’n (ongezond) patroon van je is geworden.

Als kind was bevestiging van je ouders krijgen essentieel om te kunnen overleven. Je keek naar het gezicht van je moeder of vader om te zien of het veilig was. Een lachend gezicht betekende dat alles goed was, een boos of bang gezicht dat er iets niet oké was. En geleidelijk aan ontdekte je dat je daar zelf ook invloed op had. Als je als baby bepaalde geluidjes maakte, kreeg je je ouders aan het lachen. En als je als kleuter alle pakken cornflakes uit de supermarktschappen trok, kreeg je duidelijk te zien dat er iets mis was. Je leerde dat je, wanneer je een bepaalde rol aannam, bevestiging kreeg. Deed je dat niet, dan reageerden mensen boos, geïrriteerd of erger nog: ze zagen je niet eens.

‘The art of pleasing is the art of deception.’
– Luc de Clapier

En nu? Nu zeg je, handel je, lach je, organiseer je in de hoop dat je bevestiging krijgt van je vrienden, familie of collega’s. Dit doe je hoogstwaarschijnlijk onbewust. Je doet of laat dingen omdat je bang bent dat mensen je anders gek, egoïstisch of onnadenkend zouden vinden. Zo blijf je hangen in een baan die je eigenlijk helemaal niet leuk vindt, omdat je je collega’s niet wil teleurstellen en omdat je familie net zo blij was dat je een toekomstbestendig leven voor jezelf hebt gecreëerd.

Hoewel je hier nu rationeel naar kan kijken en bedenken dat dit eigenlijk maar bizar is, is dit patroon zo ingesleten in je systeem, dat je bijna niet meer weet dat het ook anders kan. Je onderbewustzijn heeft het volledig geïntegreerd, zodat je pleasende gedrag als vanzelf gebeurt. Nu je weet dat je hier absoluut geen gelukkiger mens van wordt, is het tijd om je belemmerende overtuigingen aan het licht te brengen.

Zo buig je je gedachten om

Stap 1: Herken je jezelf in een of meer van de volgende statements?

  • Ik doe dingen die ik eigenlijk niet wil doen, omdat ik vind dat het hoort
  • Ik neem heel veel taken op me omdat ik mezelf als verantwoordelijk zie
    Het is goed om zoveel mogelijk te voldoen aan verwachtingen van anderen
  • Het is egocentrisch om te doen waar je zelf zin in hebt
  • Als ik zou doen wat ik echt wil, stel ik mensen teleur
  • Ik ben bang mensen te kwetsen als ik zou zeggen wat ik écht denk
  • Mensen moeten mij aardig vinden

Tip: wees eerlijk naar jezelf en denk er niet teveel bij na. Je breekt niet door patronen heen als je jezelf voor de gek blijft houden 😉

‘Seeking approval and people pleasing forces you to alter your actions and speech to no longer reflect what you actually think or feel.’
– Mark Manson

Stap 2: ga bij elk statement waar jij jezelf in herkent, na of je werkelijk waar, diep van binnen voelt dat het klopt dat je je ernaar gedraagt. Een voorbeeld: je stelt mensen teleur als je zou doen wat je echt wil. Is het waar? Weet je zeker dat het waar is? Wat gebeurt er als je die gedachte gelooft? Als je die gedachte niet zou hebben, wie zou je dan zijn? Ga stuk voor stuk de stellingen af en schrijf je antwoorden op de vragen op. Ik beloof je dat het het waard is.

Stap 3: keer de gedachten om. Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld: ik stel anderen/mezelf teleur door niet te doen wat ik echt wil. Wat doet dit met je? Zie je in dat dit meer waar is dan je belemmerende gedachte? En zie je daarmee ook in dat je wereld een projectie is van je gedachten?

Tips en oefeningen

Wil je stoppen met pleasen? Wil je stoppen met proberen te voldoen aan de verwachtingen van anderen? Dan kun je hiermee oefenen.

  • Accepteer dat niet iedereen je aardig vindt. Niet iedereen is fan van jou en dat is helemaal niet erg. Ontspan in het feit dat niet iedereen je aardig vindt. Dan kom je er snel genoeg achter komen dat…
  • De enige die jou moet waarderen, ben jij zelf. Als jij het niet doet, kun je onmogelijk verwachten dat iemand anders het wel kan. Als je zelf diep van binnen gelooft dat je waardeloos bent, kun je de waardering van een ander niet voelen.
  • Oefen met voor jezelf opkomen. Voor jezelf opkomen is niet vol in de weerstand gaan, maar juist in je eigen kracht gaan staan. Geef het aan als je iets denkt of voelt, ook al is de ander het er misschien niet mee eens. De sleutel? Heldere communicatie! Spreek vanuit jezelf en houd het bij jezelf. Wat jij ervaart heeft namelijk, zoals ik al eerder zei, niets te maken met de ander, maar met hoe je naar jezelf kijkt. Zelfliefde is daarom ook pas mogelijk als je durft te reflecteren.

En tot slot: find your people. Er zijn mensen die jou zien zoals je echt bent en bij wie je al je maskers en muren kan laten vallen. Bij wie je minder de bewijsdrang voelt. Zoek ze op! Omring je met mensen bij wie je echt jezelf kunt zijn.

Veel liefs,
Anne

Plan een gratis en vrijblijvende kennismaking in

Volg je me al op Instagram?