Jij hebt de koffie.

In de ochtend haal ik vaak koffie.

Meestal bij hetzelfde tentje in de buurt.

Het baristateam wisselt nogal - net als de hele linie horeca en MKB last van personeelstekort, denk ik.

Meestal heb ik met één van deze drie figuren te maken:

1. De timide flirt. Krijgt spontaan een mini paniekaanval als ik in z'n blikveld kom. Doet z'n best om relaxed over te komen maar stoot per ongeluk het kannetje net gestoomde melk om. Stelt geforceerd een quasi-nonchalante vraag over m'n weekend maar weet niets te zeggen als ik antwoord geef.

2. De casual connaisseur. Roept allerlei baristajargon naar onzichtbare collega's in de pantry, de keuken en een ander gebouw terwijl zich een rij vormt. Aspirant multitasker, maar vraagt toch even voor de derde keer wat mijn bestelling ook alweer was. Schuift de latte over de bar - ik nerveus dat ik 'm niet op tijd vang - en knipoogt nog even voordat 'ie zich omdraait en iets roept over afgelopen weekend naar nummer 4 in de rij.

3. De joviale cafebaas. Begroet iedereen met een even spontane glimlach en 'goedemorgen!' Heeft mijn latte macchiato havermelk met één shot binnen 28 seconden tevoorschijn getoverd. Ik paradeer blij weg met millennialkoffie in de hand want hij liet me meteen pinnen tijdens m'n bestelling.

Vanochtend dacht ik bij mezelf: zo moeten klanten zich ook voelen.

Het ene bedrijf wíl wel, maar gaat in alle eagerness stotteren en onhandig doen. Geeft niet echt vertrouwen.

Het andere bedrijf is veel te druk met zichzelf en z'n imago. Klanten willen voelen dat er aandacht voor hén is.

Het laatste bedrijf is er eentje waar je op kunt bouwen. Draagt vertrouwen, kunde en luchtigheid uit. Daar wil je meer van.

De koffie staat symbool voor de oplossing die klanten nodig hebben voor hun probleem.

Jij hebt die koffie voor ze.

Maar als je je in je marketing zo gedraagt als de timide flirt of de casual connaisseur, zullen ze nooit van je kopen.

Een praatje maken misschien. Af en toe om je lachen. Zich ergeren.

Maar om vol vertrouwen in je te investeren, hebben ze iets anders van je nodig.

Verlangen.
Vertrouwen.
Verbinding.

Kun jij ook creëren.

Wil je daar mijn persoonlijke begeleiding bij?

Boek een vrijblijvend gesprek in. Vertel je mij je doelen, kijk ik met je mee waar je kansen (laat) liggen.

Previous
Previous

Taboes doorbreken en jezelf laten zien met Fleur Brunninkhuis

Next
Next

Hoe word je beter in het schrijven van goede copy?